четвер, 14 січня 2021 р.

Майстер - клас учителя української літератури Гужви Т.М.

 

Тема: Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя.

ТЛ: головний герой, другорядний герой

Мета уроку:

навчити виділяти риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків; проаналізувати роль засобів творення образу у творі, знайти портрет, діалоги; ознайомити з поняттями «головний герой», «другорядний герой»;

розвивати вміння характеризувати персонажів оповідання, визначати художні деталі,  висловлювати своє ставлення до зображуваного;

виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою та щедрою на добро, порядність, чесність; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: прислів’я, алгоритм характеристики образу, «чарівна скринька», ілюстрації до твору, асоціативний кущ, презентація.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

2.1. Літературна вікторина

2.2.Гра «Упізнай персонажа»

ІІІ. Повідомлення  теми, мети, мотивація  навчальної  діяльності

3.1. Оголошення теми й мети уроку

3.2. Робота в зошитах

3.3.Робота з епіграфом

ІV. Застосування знань, умінь і навичок

4.1. Робота над теоретико-літературними поняттями

4.2. Складання схеми

4.3. Складання характеристики образу Федька

4.4. Робота з прислів’ями

V. Підсумок уроку

5.1. Гра «Упіймай »

5.2.Заключне слово вчителя

VІ. Оголошення та коментар домашнього  завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент (1 слайд)

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

Серед українських митців яскравою зіркою світить творчість Володимира Винниченка – письменника, художника, драматурга, відомого політика та патріота. Зверніть увагу на портрет (портрет на дошці) В.Винниченка: високе, світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд — весь обрис свідчить про титанічну натуру, сповнену сили волі, завзяття, грандіозної енергії і витримки, але водночас добру і душевну людину. Чарівна посмішка й ласкавий погляд темно-голубих очей, отінених чорними віями, робили його кремезну постать  симпатичною й навівали довір’я до нього.

2.1. Літературна вікторина (слайд 2)

1Хто головний герой оповідання? (Федько)

2 З ким жив Федько? (з батьками)

3.Як жила їх родина?(Бідно.)

4 Що означає слово халамидник?(розбійник, бешкетник)

5.За що батько давав Федькові гроші?(за правду)

6.Хто такий Толя? (хазяйська дитина)

7. Чи жалівся Толя на Федька своїм батькам?(так)

8.Чи тягнув Федько Толю на річку?(ні).

9. Чи вдалося Федькові перейти річку? (так)

10. Хто поліз рятувати Толю на крижині? (Федько)

11Що трапилося з Федьком після купання в крижаній воді? (Він захворів)

12.Реакція батьків Федька на ситуацію на річці? (вони його б’ють)

13.Кого забрав Толя після смерті Федька у його батьків? (чижика)

14.Чим закінчується твір В. Винниченка? (Смертю Федька)

15.Дайте визначення епічний твір. (Епічним називається твір, у якому про щось розповідається, описується побут, історія життя, пригоди та вчинки героїв)

16.Чому твір «Федько-халамидник» В. Винниченка вважається автобіографічним? (Своєму героєві віддав чимало власних рис)

17.Визначте жанр твору «Федько-халамидник» (оповідання)

- Отже, я переконалася, що ви добре орієнтуєтеся  у змісті  оповідання                       

2.2.Гра «Упізнай персонаж» (слайд 3)

- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого із персонажів вона характеризує.

«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)

«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)

«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)

«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)

«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться»

(Федько)

«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)

«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)

«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)

«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

- Отже, ви уважно читали оповідання й гарно його запам’ятали.

Учитель.Домашнім завданням для вс було написати листа Федькові.

Давайте прослухаємо ваші листи( учні зачитують)

ІІІ. Повідомлення  теми, мети, мотивація  навчальної  діяльності

3.1. Оголошення теми й мети уроку (слайд 4)

- На уроці ми з  вами визначимо риси  характеру  Федька, які  вирізняють  його  з  кола  друзів-однолітків, прокоментуємо  їх. Висловимо своє ставлення до нього та проаналізуємо роль засобів творення образу в творі.        

3.2. Робота в зошитах

- Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота й тему уроку:

«Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя»

3.3.Робота з епіграфом (слайд 5)

- Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли слова 

Найогидніші  очі  порожні,

Найгрізніше  мовчить  гроза,

Найнікчемніші  дурні  вельможні,

Найпідліша  брехлива  сльоза.

Але  правди  в  брехні  не розмішуй,

Не  ганьби  все  підряд  без  пуття,

Найчистіша  душа  незрадлива,

Найскладніша  людина  проста.

Василь Симоненко

- Кого із героїв оповідання стосується перша частина вислову?

- А кого – друга частина?

ІV. Застосування знань, умінь і навичок

4.1. Робота над теоретико-літературними поняттями

- Як ви розумієте  слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)

- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)

- Давайте з’ясуємо, хто ж такий головний герой у творі? Прочитайте визначення в підручнику, запишіть.

- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)

- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)

- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм, запишіть. (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)

4.2. Складання схеми (cлайд 6)

Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник».

4.3. Складання характеристики образу Федька

- Давайте охарактеризуємо  образ Федька. Для цього ми будемо зачитувати цитати з твору, звертаючи увагу на зовнішність, риси характеру, вчинки й поведінку героя. (слайд 7)

План-характеристика образу

1.    «Анкетна» характеристика героя (Хто? Звідки? Якого роду? Чим займається?)

2.    Персонаж епізодичний, другорядний чи головний?

3.    Чи є в нього прототип?

4.    Портрет героя (відповідність чи невідповідність його внутрішньому світу).

5.    Соціальний статус.

6.    Характер персонажа (духовне багатство, моральна краса чи потворність у вчинках і поведінці).

7.    Мова персонажа.

8.    Які стосунки з другорядними персонажами?

9.    Ставлення головного героя до інших дійових осіб.

10.  Ставлення автора до свого героя.

11.  Актуальність твору.

12.  Моє сприймання героя.

- Розкажіть, що ви довідалися про Федька?

- Федько - це головний герой оповідання? Доведіть, що він головний герой.

- Чи є в нього прототип? (Прототип - конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа)

- Хто є прототипом Федька? (Автор – Володимир Винниченко)

- Опишіть зовнішність Федька. Знайдіть і зачитайте цитати. («Сибіряка» і «люципер». «...Чуб йому стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», «руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає»)

- Хто були батьки Федька? (Батько Іван — «типографщик», мати Іваниха — домогосподарка). Отже, Федько — син бідного робітника друкарні.

- Як їх характеризує В. Винниченко?

- Які риси характеру мав Федько? Підтвердіть свої слова цитатами із твору.  «Асоціативний кущ»  (слайд 8)

·непосидючий («...неодмінно щоб битися,  що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»)

·сильний («...першій по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде...»)

·відкритий («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив»)

·упертий («...не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»)

·стійкий («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...»)

·правдолюб («Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»)

·непримиренний до зрадництва («Не любить також Федько й товаришів видавати»)

·спокусник  («...Федько  знову  спокушає  Толю.  І  спокушає  якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»)

·шанобливий до батька («...якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»)

·спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка») (слайд 9)

Які стосунки з другорядними персонажами? Знайдіть цитати вчинків Федька, охарактеризуйте їх.

-  І ряд – хатки з піску, ІІ – пускання змія, ІІІ – бродіння по калюжах.

- Охарактеризуйте Федька, зображеного в різних епізодах

Зачитайте діалог, який би охарактеризував мовлення головного героя.

- Пригадайте, що таке діалог?

- Чи можна за мовленням скласти характеристику людини?

Як ставляться інші персонажі до Федька? Давайте охарактеризуємо особливості стосунків із однолітками, Толею, батьками, створивши схему. Запишіть її в зошити. (слайд 10)

- Як автор характеризує свого героя? («Мужиченя, «паршивець», «одурілий хлопець», «шибеник», «мурло репане», «нещастячко», «сибіряка», «халамидро», «ідоляко», «люципере»)

- Чи актуальний цей твір сьогодні?

- Так, це оповідання залишається актуальним, оскільки особистість по-справжньому виявляється у вчинках, у ставленні до інших персонажів.

- Зачитайте фінальну сцену. Чи можна назвати Федька благородним і щедрим на добро?

- Уявіть, якби автор не так трагічно закінчив оповідання, якими б виросли Федько й Толя. (Федько- благородний, чесний, справедливий. Толя- дволикий, підступний, зрадливий)

- Яке ваше ставлення до головного героя? (Позитивне, бо Федько мав гарний внутрішній світ)

4.4. Робота з прислів’ями (слайд 11)

- Народна мудрість завжди вдало підкреслює риси характеру людини. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються головного героя, тобто  Федька. З’ясуйте, кого характеризують інші прислів’я?

1.              Не одяг красить людину, а добрі справи.

2.              Уміє він з чорного біле зробити, а з білого – чорне.

3.              Сміливому море по коліна.

4.              Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка.

5.              Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої радості.

6.              Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує.

V. Підсумок уроку

5.1. Гра «Упіймай »  (слайд 12)

- Ви маєте «зловити» риси характеру, притаманні Федькові, плескаючи в  долоні.Богобоязливий, відважний, брехливий, відвертий, справедливий, байдужий до чужого горя, веселий, підступний, товариський, добродушний, заздрісний, недоброзичливий, сміливий.

5.2.Заключне слово вчителя

- Я  переконана, що  ви  усвідомили  найважливіші риси, які  повинна  мати    людина – доброта, чесність, відданість, дружба, справедливість. Бажаю  вам, щоб  усі чесноти, які  ви  спіймали  сьогодні  у  свої  долоньки, стали  вашими

- Отже, головний герой Федько хоча й бешкетник , але в нього є чому повчитися. Письменник добре знав особливості дитячих характерів, поведінки, тому достовірно зображував маленьких героїв. Таким чином, Федько змальований реально. Автор дуже майстерно зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика й багатство його внутрішнього світу. Тому ми маємо виховувати в собі такі риси характеру.

VІ. Оголошення та коментар домашнього  завдання (слайд 14)

                 Вивчити поняття  «головний герой», «другорядний герой».

                  зробити порівняльну характеристику Федька та Толі».

                 написати твір на тему:  «Лідерів бояться, чи поважають?»

                  Для всіх учнів: скласти сенкан до слова байдужість, написати фанфік                                                  

Література

1.              Голобородько К. Ю. Нестандартні уроки з української мови та літератури. / К. Ю. Голобородько. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 212-218

2.              Дуняшенко Н. Неслухняність чи спосіб утвердження власного «Я»? (за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник» та А. Тарковського «Точильники») / Н. Дуняшенко //Українська мова й література в школі. – 2012. - № 7. – С.33-41

3.              Коваленко, Л. Т. Українська література: підруч. для загальноосвіт. навч. Закл. 6 кл.  / Л. Т. Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.

4.              Левченко В. Цікаві сторінки життєпису В. Винниченка. Художня оповідь про дивовижного хлопчика у творі «Федько-халамидник»/             В. Левченко // Українська мова й література в сучасній школі. – 2013. - №11. С.40-44

5.              Мацевко Л. Засоби характеротворення в малій прозі Володимира Винниченка // Дивослово. – 2000. — № 4. – С. 11 – 14.

6.              Одинець О. Дорогий скарб нашого народу: вивчення оповідання                   В. Винниченка «Федько-халамидник» / О. Одинець // Українська література в загальноосвітній школі. – 2013. - №11 – С.30-32

7.              Панченко В. Володимир Винниченко: парадокси долі і творчості: Книга розвідок та мандрівок / Худож. оформ. Д. В. Мазуренка. – К.: Твімінтер, 2014. – С.10-14

8.              Панченко В. Слово про Винниченка// Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2000. — № 1. – С. 32 – 35.

9.              Панченко В., Присяжнюк С. Федько-халамидник та інші // Дивослово, 2011.- № 17.- С.21-25

10.          Процюк С. Маски опадають повільно: роман про Володимира Винниченка / С. Процюк. – К.: ВЦ «Академія», 2011. – 304 с.

11.          Ситченко А. Комбінований аналіз оповідань В . Винниченка // Українська література в загальноосвітній школі. - № 3, 2014. – С.22-27

12.          Софій Н. З. Інноваційні методи навчання та викладання: теоретичне підґрунтя та методика використання, навчально – методичні матеріали. – К. – 2016. – 260 с.

13.          Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 6 класі. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. — С. 150-158

14.          Яровенко Т. Несподівані ракурси бачення «Федька-халамидника»            В. Винниченка як заперечення усталеної інтерпретації образу головного героя / Т. Яровенко// Українська мова й література в сучасній школі. – 2012. - №6. – С.37-43

15.          Яценко Т. Суперечності в родинному вихованні за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник» // Українська література в загальноосвітній школі. - № 15, 2012. С. 10-15. 

Немає коментарів:

Дописати коментар